Het bestuur is benaderd door Voedselbank Nederland over het project ‘onder de radar’: het project waar we op zoek gaan naar nieuwe klanten voor de voedselbanken, die nu nog ‘onder de radar’ zijn.
Het project suddert al een aantal jaren voort, maar begin dit jaar is een doorstart gemaakt in samenwerking met consultants van Accenture, die prodeo hun diensten hebben aangeboden.
Er is een pilot bij de voedselbanken
- Sneek
- Amsterdam
- Aalst-Waalre
- Hoorn (West-Friesland), gedurende 8 weken.
Er zijn best veel praktische voorbeelden verzameld bij diverse voedselbanken. Dit zijn diverse initiatieven om de potentiële klanten te bereiken: rechtstreeks of via andere partijen in het sociaal domein. We krijgen begeleiding en ondersteuning van vrijwilligers vanuit Voedselbanken Nederland.
Er is kennisgemaakt met Liliane van Heteren projectleider VBN (presentatie), Ulfert Molenhuis, relatiebeheerder VBN regio Fryslân en Groningen en bestuursleden Piet Haaksma, Fenna de Haan en Walter Miedema (bestuur VB Sneek).
Tijdens de presentatie zijn veel onderwerpen ingebracht, waarbij de VB Sneek ook in de ‘eigen spiegel’ durfde te kijken.
Onze eerste vaststelling is dat we meer aan klantvriendelijkheid zouden kunnen doen.
Zoals bv. betere en directe telefonische bereikbaarheid en bij probleemgevallen zelf gaan bezorgen. Het bezorgen is inmiddels in gang gezet.
We komen binnenkort bij onze vrijwilligers terug op deze pilot.