0515 - 44 44 55 (ma t/m vr 19.00 - 21.00 u)

Voedselhulp aanvragen


Voedselhulp zoals die door de voedselbank ter beschikking wordt gesteld is bedoeld als noodhulp voor mensen die voor een korte of langere periode financieel niet kunnen rond komen. Op deze pagina kunt u lezen welke criteria er worden gehanteerd, hoe u zelf kunt controleren of u in aanmerking komt voor voedselhulp en beschrijft in stappen het aanvraagproces.

Criteria
Om in aanmerking te komen, moet u in ieder geval aan twee criteria voldoen:

  1. U woont in het verzorgingsgebied
  2. Uw besteedbaar inkomen per maand valt onder de normgrens

Wat is besteedbaar inkomen?
Besteedbaar inkomen is het verschil tussen uw inkomsten en uitgaven.

Wat is de normgrens?
De normgrens wordt bepaald door de samenstelling van uw huishouden.
Per huishouden geldt een basisbedrag van € 130,00.
Voor elke persoon moet u daar € 85,00 bij optellen.

Voorbeeld 1: U bent alleenstaand en u heeft geen kinderen. Voor u geldt een normgrens van € 215,00 ( € 130,00 + 1x € 85,00).
Voorbeeld 2: U bent getrouwd en u hebt twee inwonende kinderen. Voor u geldt een normgrens van € 470,00 (€ 130,00 + 4x € 85,00).

 kinderen alleenstaande echtpaar
 0  € 215,00  € 300,00
 1  € 300,00  € 385,00
 2  € 385,00  € 470,00
 3  € 470,00  € 555,00
 4  € 555,00  € 640,00
 5  € 640,00  € 725,00

Aanvragen voedselhulp
Onderstaande informatie beschrijft hoe u voedselhulp kunt aanvragen en de verschillende stappen in het proces.

Stap 1 – Proefberekening

Om te voorkomen dat u voor niets een tijdrovende intake doorloopt, vragen wij u een proefberekening uit te voeren. Op basis van door u ingevulde bedragen wordt een berekening gemaakt die een goede indicatie geeft of u voor voedselhulp in aanmerking komt. Vul de online proefberekening in en verstuur deze.

Stap 2 – Aanvraagformulier

Als in stap 1 gebleken is dat u voor voedselhulp in aanmerking komt vult u het online aanvraagformulier in. Op dit formulier vermeldt u ook de motivatie/ toelichting waarom volgens u ondersteuning gewenst/ noodzakelijk is.

Als u hulp nodig heeft bij het invullen van het aanvraagformulier kunt u ons bereiken op 0515 – 44 44 55 (bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 21.00 uur).

Stap 3 – Aankondiging intakegesprek

Als wij uw aanvraagformulier compleet en in goede orde hebben ontvangen sturen wij u per email een ontvangstbevestiging. In deze email staat tevens een indicatie over het aantal weken waar binnen u van ons de brief “Aankondiging intakegesprek” kunt verwachten.

Als voedselbank doen wij er alles aan om elke aanvraag zo snel mogelijk en met aandacht te behandelen. De tijd tot aan het moment van het intake gesprek wordt o.a. bepaald door de hoeveelheid aanvragen die wij in een periode ontvangen.

Stap 4 – Maken van afspraak

Per post heeft u de aankondiging voor het intakegesprek ontvangen. Na de ontvangst van deze brief kunt u een telefoontje verwachten van een medewerker van de voedselbank voor het maken van een afspraak. Tijdens het intakegesprek zullen wij u vragen naar onderstaande gegevens. Uitprinten is niet nodig als u deze informatie op uw computer heeft staan.

U heeft bewindvoering:

  • Een geldig identiteitsbewijs van alle gezinsleden / huisbewoners van 14 jaar en ouder
    (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of verblijfsvergunning)
  • De contactgegevens van uw bewindvoerder
  • Van uw bewindvoerder: Recent Budgetplan
  • Van uw bewindvoerder: Overzicht van de mutaties in de leefgeldrekening van de laatste 3 maanden
  • Van uw bewindvoerder: Overzicht van de mutaties in de beheerrekening van de laatste 3 maanden
  • Van uw bewindvoerder: Overzicht hoeveel en waarvoor er maandelijks wordt gereserveerd
  • Van uw bewindvoerder: Recent overzicht totale schulden en welke bedragen er maandelijks aan welke schuldeisers wordt afgelost

Heeft u bovendien saneringskrediet, schuldregeling of WSNP, dan ook:

  • Brief van de gemeente of rechterlijke uitspraak

U heeft GEEN bewindvoering:

  • Een geldig identiteitsbewijs van alle gezinsleden / huisbewoners van 14 jaar en ouder
    (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of verblijfsvergunning)
  • Bankafschriften van de laatste 3 maanden
  • Overzicht inkomsten (loonstrookje / uitkeringsoverzicht)
  • Overzicht toeslagen voor huur, zorg, kindgebonden budget etc.
  • Overzicht kosten elektriciteit, gas en water
  • Overzicht kosten ziektekostenverzekering
  • Indien van toepassing: Recent overzicht totale schulden en welke bedragen er maandelijks aan welke schuldeisers wordt afgelost

Stap 5 – Het intakegesprek

Aan de hand van door u aangeleverde (financiële) gegevens zal beoordeeld worden of de voedselhulp kan worden toegekend. De normen die daarbij worden gehanteerd zijn landelijk vastgesteld. Het uiteindelijke besluit of voedselhulp verstrekt kan worden, zal genomen worden door het bestuur van de voedselbank. De medewerker die het gesprek met u aangaat, heeft daar verder geen invloed op.

Stap 6 – Bevestiging toewijzing/ afwijzing voedselhulp

Per post ontvangt u de toewijzing of afwijzing van voedselhulp.

In geval van een toewijzing ontvangt u de spelregels die horen bij het verstrekken van voedselhulp, een kopie van het intakeverslag met alle door u verstrekte informatie, deelnemerspas, routebeschrijving, uitgiftedata en richtlijnen voedselhoudbaarheid (NVWA).

In geval van een afwijzing ontvangt u een kopie van het intakeverslag met alle door u verstrekte informatie en een toelichting op het besluit.


Heeft u vragen of opmerkingen? Klik dan hier voor de contactpagina.